Alex Vissering

vrijdag, februari 24, 2006

Democratie

Het rommelt in Delfzijl, het borrelt in Menterwolde, Engbert Drent van Bellingwedde laat luchtballonnetjes op over één grote gemeente Oost- Groningen en dat de visie van een gemiddeld raadslid niet verder dan z’n kopje reikt. Een goeie stelling, toch wel, vind ik.
In het programma van TV Noord over de verkiezingen op 7 maart hoor je alle clichés voorbij komen en verder eigenlijk niets.

Wat is er aan de hand?
Zijn de dames en heren aankomende volksvertegenwoordigers wel bewust dat ze er voor de “mensen “ zitten?
Wordt het nu eindelijk niet een keertje tijd om alle vriendjespolitieke gesjoemel, achterdeurtje geneuzel en geritsel aan de kaak te stellen?
Met andere woorden: Zou het niet goed zijn om aankomende politici te screenen op hun kunnen?
Zijn ze in staat om politiek correcte wijze politiek te bedrijven, los van de partijen, los van partij programma’s?

Ik stem altijd.
Soms PVDA,soms Groenlinks en met de laatste provinciale verkiezingen heb ik op het CDA gestemd. Met een goeie reden overigens.
Ik stem op een persoon. Ik verwacht van die persoon dat hij de kerk midden in het dorp laat en opkomt voor de gemeente en het gebied waar ik in woon.
Ik woon in de gemeente Vlagtwedde.
Vlagtwedde is momenteel een rustig kabbelend gemeentetje aan de grens.
Chef VVD vind Ter Apel af en toe op Irak of Iran lijken. Vage nummer 4 of 5 Gemeentbelangen heeft iets tegen de jeugd van tegenwoordig en het grootste probleem lijkt de rotonde bij de Nulbrug te zijn.
Niets aan de hand zou je denken.
Maar toch hoor ik kippen zonder koppen, geblaat , geblaf.
Ik zie mannen en vrouwen in de VUT met een prachtige maatschappelijke carrières zich plotsklaps met rare petjes op als politicus manifesteren.

Ik denk dat hier en daar een heel klein rugzakje met wat bagage erin en een leutje spiegeltje om een keer in te kijken best op zijn plaats zou zijn.
Niet dat ik vind dat er geen kwaliteit is maar omdat je je sterk wilt maken voor de samenleving en dat is geen hobby zoals postduiven houden of Nordic walken.

We moeten er voor oppassen dat we geloofwaardig blijven.
Liefst ook nog n beetje sociaal en flexibel.
Anders komen er scheurtjes in de democratie.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage