Alex Vissering

zaterdag, maart 11, 2006

tjakkers

Broeva Haro! Nog 72 nachtjes slapen dan ga ik weer naar Polen!
Vogeltjes kieken,wodka zoepn, fotograferen en genieten van een prachtig land en gastvrije mensen.
Met m’n kameraden Bertus en Johan ga ik al jaren naar natuurgebieden in o.a. Polen.
De eerste jaren naar Milicz in Silezië maar sinds een paar jaar naar het Biebrza reservaat in Noordoost Polen, ongeveer een kilometer of 30 van Wit-Rusland.
T Is 1300 a 1400 kilometer rijden vanaf Ter Apel.
In het hotelletje waar we te gast zijn zitten allen maar natuurfreaks,fotograven,vogelaars en andere groene mensen.
S avonds tegen 8 uur komt Janek de hotelbaas de eetzaal binnen en zegt met een ernstig gezicht: ’Kom, trinken” gaat ons dan voor naar zijn blokhut, tapt ons een wodka in, murmelt het Poolse nastrowje, giet ons glas direct weer vol en begint een Pools tafelliedje te zingen met een gezicht alsof de russen eraan komen,laat ons dan alleen met onze ornithologische problemen en keert later terug met een grote jelliaanse schaal volgepakt met heerlijk gebraden wild.
Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat we inmiddels ree, schaap,varken en eland hebben genuttigd. Ik verheug me daar echt op.
Diezelfde Janek nam me in vertrouwen om stiekem een wit Russische wodka te testen en daar een vakkundig oordeel over te geven.
Voordat ik het glas aan de mond zette zei mijn Poolse vriend dat een Toepoelev viermotorig legervliegtuig op een liter van dit dodelijk vocht een half uur kon vliegen.
Inderdaad. Na één slokje van de plastic wodka, het zat in een tweeliter colafles, zweefde ik zomaar naar mijn hotelkamer.
De volgende morgen? Niks aan de hand. Ik werd zoals gewoonlijk wakker gezongen door pa kramsvogel die elke zonsopgang vierde met een langdurig maar toch schitterend liedje.
De kramsvogel is in het grunnegers: tjakker.
Ze maken een soort tjakkerig geluid en er zitten er momenteel duizenden in Westerwolde.
Westerwolde is een liedje van mij.
Die ga ik vanavond zingen op de presentatie van m’n nieuwe CD/DVD/Boek.
T Is 9.29 zaterdagmorgen en ik ga nu met de snert aan de gang….

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage