Alex Vissering

zaterdag, december 09, 2006

Stamppot

Boerenkool, daar moet eerst de vorst over gegaan zijn anders is het niet te eten.
Hete bliksem, stamppot zoete appels is sowieso niet te vreten maar er zijn mensen die dat niet vinden en verslinden dit oer-Hollands stoofpotje met appelmoes en andere zoetigheden als hun lekkerste eten van de hele wereld.
Witte kool, rode kool, spits en savooienkool ze kunnen allemaal tot stamppotten verwerkt worden en elke streek in ons land vindt dat zijn éénpot de origineelste en de lekkerste is.
Wat ik niet ontken, natuurlijk.

Toch wil ik graag even terugkomen op de boerenkool.
Naast zuurkool uit het vat is boerenkool mijn favoriete winterkost.
Zij mogen mij er ‘s nachts voor wakker maken en ik rijd er graag een paar kilometer voor om, mits de vorst er overheen is geweest.
Oom Broer, de oom van mijn vrouw is het volledig met mij eens.
Hij wenst geen mous(boerenkool) te eten als de temperaturen boven nul zijn en als Piet Paulusma de eerste nachtvorstjes aankondigt gaan oom Broers hartje en de mijne ook sneller kloppen want het is dan zover.

De kinderen van oom Broer echter verneuken hun vader waar hij bij is.
Ze plegen elk jaar hetzelfde grapje bij de arme man uit te halen.
Zo tegen eind November zeggen ze zo terloops terwijl ze bij oom en tante op de koffie zijn: “k Moest vanmorgen vroeg het ijs van de autoramen krabben”.
Na ongeveer tien seconden niets te hebben gezegd tovert oom Broer een dikke glimlach om zijn mond en zegt steevast ieder jaar maar weer:
“Den kinnen we mous eetn”.
Zelfs als het de nacht ervoor dertig graden Celsius is geweest Broer vertrouwt zijn nazaten blindelings.
De hele familie lacht zich een deuk en oom is stokgelukkig omdat zijn voedsel de komende maanden zeker één keer in de week uit boerenkool zal bestaan.

Heeft u wel eens stamppot prei gehad?
Ik wel. heerlijk! Aangemaakt met gerookte spekjes verse met en rookworst, Amsterdamse uien en een zoetzuur augurkje was de dag dat ik dit proefde een hoogtepunt in mijn culinaire bestaan met bijzondere interesse voor éépotjes,stoofpannetjes en stamppotten.

De feestdagen naderen met rasse schreden en we hebben 2006 zo weer kapot gemaakt.
Tijd om het menu voor de kerst te maken.
1e kerstdag gaan de kinderen koken en de 2e kerstdag heb ik wel zin in stamppot boerenkool. Maar ja, er is nog geen nachtvorst geweest.
We krijgen morgen visite.
De dochter van oom Broer komt koffiedrinken….

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage