Alex Vissering

maandag, december 18, 2006

tele


k Heb net een oude Telecaster hals op Marktplaats.nl gekocht.
Een hals van een Telecaster is geen lichaamsdeel zult u hopelijk begrijpen maar een belangrijk deel van een gitaar.
Zonder hals geen muziek.
De hals is dat lange gedeelte alwaar de romp aan vastzit, bij een mens tezamen gehouden door de ruggengraat en bij gitaren gemonteerd met schroeven of lijm.

De Stratocaster en de Telecaster zijn gitaarmodellen uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontworpen door Leo Fender.
Fender gitaren zijn wereldberoemd.
Alle muzikanten op de hele aardkloot spelen op Fender.
Er zijn natuurlijk ook veel andere merken en soorten maar ik ben een liefhebber van de Telecaster van Fender.
Ik heb er nu drie maar hoop binnenkort de Thinline, de Luxe, de Custom en B-Bender te scoren.
De Telecaster wordt door ons kenners liefkozend Tele genoemd.

Laatst maakte iemand een toespeling naar de Teletubbies.
Deze persoon is met een muskusrattenklem op zijn aangezicht opgenomen in een hospitaal.
Over zulke prachtige producten als Tele’s maak je geen belachelijke grapjes.

Aan mijn muren hangen ook Höfner gitaren.
Er is er zelfs één met dezelfde leeftijd als zijn baas.
Deze wonderschone 4550 archtop met cutaway is van 1955, ook een goed wijnjaar heb ik van een bekende vinoloog gehoord, lijken in het geheel niet op de Telecasters van Fender maar voor deze prachtige instrumenten heb ik ook een zwak.
Paul McCartney speelde o.a. op een Höfner vioolbas.

Gitaren zijn mooie dingen.
Ze zijn van grote schoonheid en je kunt er muziek op maken.
De vormgeving en de onlogische manier van zes snaren onder elkaar het onbereikbare voor iemand die er niet op spelen kan, een gitaar heeft eigenlijk alles in zich.
Je kunt er zelfs blaren van krijgen.
O ja, een gitaar is bij mij altijd vrouwelijk.
Niet vanwege de ronde vormen maar gewoon.
In mijn Martin gitaar zit een gat….

2 reacties:

  • Het verhaal staat er twee keer, Alex. (En de eerste keer met nog een dubbel en los vallend zinnetje ook nog.)

    Door Anonymous Anoniem, Op 7:13 p.m.  

  • Bedankt Harry, k heb de fout hersteld.
    Mijn mousepad is ook een telecaster zie ik net.

    Door Blogger Alex Vissering, Op 10:09 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage