Alex Vissering

donderdag, oktober 05, 2006

Teksten

De teksten die ik schrijf zijn van eigen hand. De muziek ook.
Toch betrap ik mezelf af en toe op lichte plagiaatplegingen.
Als ik met een liedje bezig ben, kom ik thuis, ren als een idioot naar mijn kamer, pak een gitaar en probeer het in mijn kop spelende deuntje om te zetten naar gitaarakkoorden. Het wil dan wel eens voorkomen dat het liedje toch onder invloed van een bekend ander lied tracht te ontaarden in een bekend nummer van een collega componist.
De missie is dan mislukt en het duurt vaak wel een paar dagen voordat ik een nieuw ideetje opgedaan heb.

Het blijft elke keer een spannende bezigheid of het überhaupt lukt of niet.
Als liedjesmaker ben ik altijd benauwd dat het op is en dat ik geen woorden meer heb.
“s Nachts wordt ik wel eens badend in het zweet wakker. Ik zit dan met een groot vel kaal papier met een prachtig schrijvende pen te wachten op inspiratie.
In mijn favoriete stoel met een plakje roggebrood van bakker Leta uit Veele, met old Amsterdam van de markt en yogidrink met 0 % vet zit ik dan onder ideale omstandigheden op mijn grote hit te wachten. En wat komt er? Niks.

Het is voor mij dan ook altijd weer een grote overwinning als er woorden op papier staan.
Als deze woorden dan ook nog ergens over gaan en er zit een bepaald ritme in de zinnen dat ik er muziek bij kan maken dan is de overwinning daar.
Als ik er dezelfde dag muziek bij maak wat beslist niet op een bestaande hit lijkt, is mijn dag goed.

k Heb drie nummers van Cornelis Vreeswijk overgezet in het Grunnegers.
De geweldige muziek was er al.
Toch heb ik het verschrikkelijk stoer gehad om deze grote tekstdichter om te zetten naar ons prachtig dialect.

Deze drie nummers van mijn held ga ik 7 oktober zingen in Café ’t Keerpunt in Spijkerboor.( 0598-491422).
Ik denk dat de anderen Veronica in t Hollands, Fries en Zweeds doen.

Ik doe Veronicoa in Grunnegers en ik dou Toeristisch Kloaglaid ook, en deze:

De balloade van meneer Fredrik en de schiere Cecilia Lind


N Aailaand in d oavend, de moane schient as glas
En aargens meziek, n floide n bas
De Olle m’neer Fredrik daanst mit n kind
De leutje schoamachtege Cecilia Lind
Zai daanst mit heur ogen dicht tís net of ze t wait
De drok van zien aarms, romantisch het laid
Verwaarmt ook heur haartstocht en zaacht is de wind
Zai bloost in het duuster, Cecilia Lind

En wat zegt m’neer Fredrik viefteg joar old?
Wie binnen op n aailaand het wotter is zolt
Mor zuit is het laand as de man hier bemint
Doar kistoe op wachten Cecilia Lind
Het feest is veurbie en ze lopen n poar tree
Din hoalt zai zok in en blift stoan veur zien stee
En denkt votdoadelk wel nait woagt dij nait wint
Och geef mie ain smokje vroagt Cecilia Lind

Pas op zegt m’neer Fredrik, waist wastoe zegst
Doe bist ja zo jong en dit nuimen ze slecht
Ik bin al zo old en doe nog n kind
Mor ik wor gauw zestien zegt Cecilia Lind
De steerns dij verblaiken en de mörn stait op breken
Hai is veur de gloud van heur laifde bezweken
Hai s glad veul te old mor de laifde is blind
O, smok mie veur t lest zegt Cecilia Lind

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage